Hyvinvointi,  Yrittäjyys

Notes to myself

Olen helmikuusta alkaen kirjoittanut ajatuksiani muistikirjaan. En joka päivä, vaan silloin, kun olen tullut ajatelleeksi jotain sellaista, minkä haluaisin muistaa myöhemmin. Oivalluksia, jotka ovat lisänneet itsetuntemustani tai toivottavasti auttavat minua pitämään parempaa huolta itsestäni. Tässäpä otteita. Notes to myself.

1. Työhyvinvointi ei ole muusta elämästä irrallinen

”Se, miten ylipäänsä voin, vaikuttaa työhyvinvointiini. Ja se, miten voin työssäni, vaikuttaa hyvinvointiini muutenkin”, olen kirjoittanut muistikirjaani. Jos muussa elämässäni takkuaa, myös työn tekeminen takkuaa. Ja päinvastoin.

Jotta voin hyvin kaikissa elämäni rooleissani, se edellyttää minulta päivittäin huomiota ja myös tekoja.

Joskus suurinta viisautta on sulkea ovi takanaan. Kun on ollut hetken yksin, jaksaa taas olla läsnä.

Hyvää yrittäjyyttä on se, että yrittäjä huolehtii jaksamisestaan, ja hyvää vanhemmuutta on se, että vanhempi pitää huolta hyvinvoinnistaan. Minulla on ottanut aikaa sisäistää nämä arkeeni, mutta harjoittelukin lasketaan.

2. On parempi jättää nälkä

Vaikka ruoka olisi hyvää, sitä ei tarvitse syödä niin paljon, että oksentaa. Sama pätee työn tekemiseen niin päivätasolla kuin vuositasollakin. Olen kirjoittanut itselleni muistiin ohjeen: ”älä tee yli, vaan jätä tekemiseen mieluummin pieni nälkä, jos mahdollista.” Silloin on intoa aloittaa uusi työpäivä.

Alkuvuosi on ollut sopivan työmäärän hakemista. Liian iso työmäärä kuormittaa, mutta liian pieni työmäärä tekee sen saman. Toivottavasti löydän tasapainon.

3. Osa-aika tehokas

Aivoni toimivat parhaiten aamulla. Auta armias, jos työpäiväni pääsee jostain syystä alkamaan vasta kymmeneltä eikä puoli yhdeksältä. Tämän vuoden puolella olen tunnistanut ominaisuuteni paremmin ja oppinut myös hyödyntämään sitä enemmän. Siksi pyrin tekemään vaativimmat työtehtävät lounaaseen mennessä.

Suurin lamppu valaisee tätä oivallusta:

Jos voit lykätä sitä, lykkää sitä. Ilman huonoa omaatuntoa!

Tämä tarkoittaa sitä, että jos jonkin työasian hoitaminen tuntuu minusta juuri nyt työläältä, lykkään sen suosiolla seuraavaan aamuun, jos lykkäämisestä ei aiheudu hallaa itselleni tai muille. Virkeillä aivoilla suoriudun tehtävästä huomattavasti nopeammin, ja samalla työskentely tuntuu kevyemmältä ja helpommalta.

Samalla olen opetellut hyväksymään sen, että en ole tehokas aamusta iltaan tai yhtä tehokas kuin joku toinen. Olen tiedostanut, että herkkyyteni ja burnout-taustani vaikuttavat siihen, miten paljon kuormaa selkäni kestää. Tai minkä verran uskallan ottaa kuormaa kantaakseni.

Iltapäivän väsymyksessä aivoni kykenevät kyllä peruspullaan, kuten vaikkapa laskujen maksamiseen. Iso oivallus on ollut myös tuon peruspullan arvostaminen. Myös rutiinihommelit vievät yritystäni eteenpäin.

2 Comments

  • Mari Jokinen

    Peruspullallekin on oma paikkansa! Kylläpä onnellisuuskalenteri on saanut mahtavia oivalluksia sivuilleen. Mikä parasta, sieltä niihin voi palata aina uudelleen.

    • Marja-Terttu

      Sepä! Tekstit eivät katoa kirjasta mihinkään, vaikka minä välillä lipsuisinkin.

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *